En gymnasiereform sveper in och därmed nya böcker. På HypocampusCare satsar vi på rikligt innehåll och perspektiv från verkligheten. Möt två av våra läromedelsförfattare, Emma och Ida, som berättar om att skriva pedagogiskt och verksamhetsnära för yrkesutbildningar.
Redo för ämnesbetyg med nyskrivna titlar
Med de nya ämnesbetygen följer förändring – möjligheter till mer långsiktig undervisning varvas med organisatoriska utmaningar. Inför läsåret 2025/2026 behövs inte minst en helt ny uppsättning läromedel, vilket blir en viktig investering för att ge såväl elever som lärare de bästa förutsättningarna i klassrummet. En nyhet hos oss är att utbudet för vård och omsorg får sällskap av böcker för barn- och fritidsutbildningen. Biblioteket fylls på med totalt arton nyskrivna titlar och vi är stolta över engagemanget i vårt kunniga författarteam som gör detta möjligt.
Rikligt och autentiskt innehåll
Inför processen att skapa nya läromedel förde vi en omfattande dialog med skolor runt om i landet. Vad saknas i det befintliga studiematerialet? Hur kan ämnesnivåerna förtydligas? De nya ämnena har ett starkt teoretiskt fokus och vi utbildar framtida yrkesverksamma i praktiska yrken, hur kan vi bidra till att lösa det?
Vår ambition är att ge dig läromedel som väcker nyfikenhet för yrket, bygger progression, har en stark pedagogisk förankring och speglar den verklighet som väntar efter studierna. På HypocampusCare har vi dessutom gjort en stor satsning på att ta fram betydligt rikligare innehåll och göra det enklare att anpassa läsningen efter olika elevers förutsättningar och ambitioner.

Författarteam med erfarenhet och bredd
För att nå dit har vi samlat ett kunnigt team bestående av nio läromedelsförfattare, varav flera vet vad det innebär att undervisa inom yrkesförberedande utbildningar. Deras bakgrunder berikas av olika erfarenheter från förskola, fritidshem, LSS, socialpedagog i grundskola och internationellt arbete. Denna unika bredd ger böckerna perspektiv och verksamhetsanknytning, något som för läsaren reflekteras i autentiska fallbeskrivningar, diskussionsfrågor och reflektionsunderlag. Tillsammans fyller våra författare böckerna med komplett och levande innehåll, tydliga texter och fördjupningar för elever som vill läsa mer.
Att skriva för praktiska utbildningar – röster från våra författare
Vi bad två av våra läromedelsförfattare att dela sina tankar kring arbetet med att skriva nya läromedel inför Gy25.
Emma Landström Trygg
- Vilken erfarenhet från ditt yrkesverksamma liv har du haft mest nytta av i skrivandet?
Att jag har arbetat så nära eleverna. Genom att vara där för eleverna i deras lärprocesser, har jag skapat förståelse för vilket språk som fungerar, vilken nivå som är begriplig och hur viktigt det är med konkreta och praktiknära exempel. Det räcker inte att innehållet är korrekt, utan det måste vara tillgängligt för målgruppen. Genom att se vad som fångar elevernas uppmärksamhet och vad som faktiskt landar, har jag lärt mig att förmedla kärnan i kunskapen. Just det spelar stor roll för att eleverna ska förstå, minnas och kunna använda det i sina yrkesliv. Det perspektivet har jag försökt använda genom hela mitt skrivande. - Vad har varit mest stimulerande under processen?
Det har varit att få vara med och forma ett läromedel som jag verkligen tror på, och som jag hoppas ska kännas både användarvänligt och roligt att arbeta med tillsammans med eleverna. Att få omsätta nya styrdokument i något konkret, som kan stötta elever och lärare i vardagen, har känts meningsfullt. Dessutom har processen gjort att jag fått fördjupa mina egna ämneskunskaper, vilket i sin tur gör att jag verkligen ser fram emot att få använda materialet i min egen undervisning. Det känns kul att få stå för något jag själv gärna vill arbeta med som lärare. - Hur märks det att innehållet är anpassat för Gy25 och de nya ämnesnivåerna?
Framför allt märks det i hur strukturen är uppbyggd. Jag har utgått ifrån de nya ämnesnivåerna och varit noga med att det ska vara lätt för både lärare och elever att se progressionen. Jag har till exempel jobbat mycket med att tydliggöra begrepp och förankra uppgifterna i verkliga situationer, just för att matcha Gy25:s fokus på användbarhet och ämnesdjup.

Ida Waerme
- Vilken erfarenhet från ditt yrkesverksamma liv har du haft mest nytta av i skrivandet?
Som yrkeslärare på Barn- och fritidsprogrammet har jag haft mest nytta av min förståelse för målgruppen – elever som ofta lär bäst genom konkreta exempel, tydlig struktur och koppling till verkligheten. Min erfarenhet har lärt mig att eleverna behöver texter som är tillgängliga, relevanta och som väcker deras intresse. När jag skriver utgår jag ofta från deras perspektiv: Vad behöver de för att förstå? Vad motiverar dem? Vad är deras förkunskaper och utmaningar? - Vad har varit mest stimulerande under processen?
Det har varit att få omvandla mina yrkeserfarenheter till något konkret och användbart för andra. Att hitta det rätta språket och den rätta tonen för att göra innehållet både begripligt och engagerande för elever på barn- och fritidsprogrammet har varit en kreativ utmaning jag verkligen uppskattat. - Hur märks det att innehållet är anpassat för Gy25 och de nya ämnesnivåerna?
Det märks genom att vi utgår från syfte och centralt innehåll i varje ämne så att innehållet kopplas tydligt till vad eleverna ska lära sig. Detta underlättar även vid planering av undervisningen för läraren. Innehållet är också strukturerat så att det följer en tydlig progression i de ämnen där det är flera nivåer. Frågor och uppgifter i litteraturen uppmuntrar eleverna att tänka, resonera och ta ställning – i enlighet med den nya läroplanen.

Digitala och tryckta läromedel
Hos HypocampusCare kan du och dina elever välja mellan både digitala och tryckta böcker. Oavsett format kan du lita på att innehållet är noggrant granskat och följer Skolverkets läroplaner för gymnasieskolan och komvux. Nu kan du få gratis smakprov på våra Gy25-böcker för barn och fritids samt vård och omsorg.