Möt vår favoritpedagog: Gustav Hållén

Säkert känner du igen Gustav och har sett hans populära filmer på YouTube! Om du missat de så hittar du hans kanal här. Gustav är en av våra författare och alla hans filmer finns inbäddade i våra böcker. Här har du möjlighet att lära känna Gustav lite mer.

Berätta om dig själv och din bakgrund. Hur kom du in på att göra filmer inom vård och omsorg?

Jag tog examen som sjuksköterska 2011 och har sedan dess arbetat inom både kommunal, regional och privat hälso- och sjukvård. Mina arbetsroller har varierat från att vara utbildare för undersköterskestudenter vid olika vuxenutbildningar, inklusive folkhögskolor och gymnasieskolor, till verksamhetschef på särskilda boenden, LSS-boenden och HVB-hem. Denna bredd av erfarenheter har varit enormt berikande. Inspirationen till att börja göra utbildningsfilmer fick jag när jag studerade farmakologi och såg en YouTube-video där en föreläsare använde en genomskinlig glas-skiva för att förklara komplicerade begrepp. Detta ögonblick blev ett aha-moment, och jag tänkte, ‘Varför inte prova detta själv?!’ 

Vad inspirerade dig att börja skapa dessa filmer och vad är ditt huvudsakliga mål med dem?

Jag har alltid funnit det utmanande att ta till mig komplicerade faktatexter enbart genom läsning, då jag inte har ett ‘läshuvud’. Genom åren har jag utvecklat tekniker där jag kombinerar läsning med att rita, skriva och verbalt återberätta information, vilket hjälpt mig att bättre förstå och minnas material. Att använda sig av YouTube är för mig lika självklart som att man Googlar svåra begrepp. På YouTube finns det många fantastiska föreläsare som gör det enkelt att förstå. Detta inspirerade mig att skapa utbildningsfilmer för att på så sätt se om jag också kunde hjälpa andra.

Mitt huvudsakliga mål med filmerna är att göra svåra ämnen mer tillgängliga genom att bryta ner dem i enklare delar. Precis som farmakologi-föreläsaren gjorde som jag nämnde tidigare. Jag strävar efter att göra komplexa ämnen mer tillgängliga så att fler människor kan känna sig bekväma med innehåll som tidigare verkade svårt och överväldigande.

Hur säkerställer du att informationen i dina filmer är korrekt och uppdaterad, särskilt med tanke på att vård- och omsorgsbranschen ständigt utvecklas?

Det krävs både research och eftertanke innan jag beslutar mig för att göra en film. Jag vill inte att de ska bli ”utdaterade” eller att de ska innehålla felaktig information. Min bedömning är att filmerna jag gjort är faktamässigt hållbara även om nya forskningsrön tillkommer med tiden. Skulle det visa sig vara tvärtom får man helt enkelt prestigelöst plocka ner filmer som inte når upp till kraven. Självklart ska alla tittare kunna lita på att innehållet är faktamässigt korrekt.

Du har gjort många filmer tidigare. Finns det någon film som du är särskilt stolt över? Berätta!

Oj, bra fråga. Själv gillar jag filmen om nervcellen, dess anatomi och funktion. Den är tydlig och grafisk. Den verkar också uppskattas av många andra.

Vilken feedback har du fått från elever och lärare som använder dina filmer i sin utbildning? Hur påverkar det ditt arbete framåt?

Jag får mycket fin feedback och glada tillrop från både vårdlärare och elever. Det är såklart väldigt roligt då det driver mig att fortsätta. Jag vill inte producera filmer för ”min egen skull” utan jag vill att de ska användas och ha en självklar roll i klassrummet. I min nuvarande yrkesroll som sjuksköterska möter jag nyexaminerade undersköterskor som känner igen mig då deras lärare använt mina filmer, det är kul och gör att jag vill fortsätta!

Hur tror du att dina filmer bidrar till utbildningen inom vård och omsorg? På vilket sätt ser du att använda filmerna i sin undervisning jämfört med “traditionella/andra metoder”?

Jag tror att de bidrar till ett bra och intressant komplement till traditionell undervisning. Filmerna är korta, tydliga och koncisa och går utmärkt att plocka in i undervisningen på det sätt som läraren tror blir bäst. De är lättillgängliga och går att få textade på flera olika språk.

Vilka framtidsplaner har du för ditt projekt? Finns det några nya ämnen eller tekniker du planerar att utforska

Jag vill att alla vårdelever i hela Sverige ska möta mina filmer i sin undervisning! Det kanske är ett kaxigt mål, men varför inte? Jag vill med tiden skapa ett stort bibliotek av filmer inom ett brett antal ämnen som lockar kunskapstörstande elever.

Avslutningsvis, berätta en hemlis

Det var helt klart den svåraste frågan! Nu är väl detta ingen hemlis egentligen, men för tre somrar sedan bestämde jag mig för att utmana några av mina största rädslor. Jag hyrde en så kallad ”eremitstuga” i den halländska skogen. Stugan kan beskrivas som ett bättre vindskydd. Där fanns varken el eller rinnande vatten. Telefonen stängde jag av och med mig hade jag endast ett stormkök, enkel mat och en bok av Platon. För första gången använde jag karta och kompass. Jag vandrade i stillhet dygnets alla vakna timmar och gick och funderade över livet. Många hade säkert tyckt detta var en härlig upplevelse men det var utan tvekan en av de svåraste sakerna jag har gjort. Och det var precis därför jag gjorde det. Jag tror på idéen om att man ska möta sina rädslor och utmana sina demoner. 

Dela artikeln: